Bincang pasal gaji menteri

untuk kategori Kegilaan Mahasiswa, hari ini saya tambah tentang isu gaji yang diperkatakan. agak sensitif tapi mengambil kira pandangan dan perbicaraan mereka yang menunjukkan minat terhadap persekitaran luaran hidup kampus.

Memetik dari blog http://beritasemasa.com/ dan beberapa komen yang diutarakan.

Senarai gaji Perdana Menteri & Menteri Malaysia

Source: www.beritasemasa.com

Senarai Gaji Perdana Menteri Malaysia & Gaji Menteri Malaysia :

  • Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
  • Timbalan Perdana Menteri –    RM 18,168.15 sebulan
  • Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
  • Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
  • Setiausaha Parlimen –  RM   7,187.40 sebulan
  • Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
  • Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79
  • Elaun-elaun Menteri? Elektrik, minyak, majlis-majlis keramaian, bil telefon, bil air, bil elektrik, bercuti, driver, kereta dan lain-lain lagi. Semuanya ditanggung
Formula untuk pengiraan elaun mantan Ahli Parlimen:
  • Pencen: 1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji
    Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM 2,056.40. Lagi lama berkhidmat sebagai MP, lagi banyak pencen dia akan dapat.
  • Ini tidak termasuk elaun perjalanan, penginapan dan peribadi yang boleh dipinta sekiranya Ahli Parlimen menghadiri penggal sessi persidangan Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
  • Gratuiti: 1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)

Saya sambung pula gaji Menteri Besar, Exco di negeri-negeri lain. Jikalau gaji Perdana Menteri, Menteri Kabinet dan Ahli Parlimen adalah tertakluk di bawah peruntukan kerajaan persekutuan, tetapi untuk Menteri Besar, gaji Exco negeri-negeri adalah di bawah peruntukan kerajaan negeri.

Setiap negeri ada enakmen mereka dan gaji ni semua adalah di bawah Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan). Di bawah ini adalah contoh gaji Menteri Besar dan exco di sebuah negeri.

  • Menteri Besar – RM14,175.15
  • Anggota Exco kerajaan negeri – RM6,109.29
  • ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) – RM4,112.79
Komen: mahasiswa kini sibuk berbincang dan berbahas..tak kurang juga dengan masyarakat luar sana. tapi seharusnya kita perlu bijak menilai. adakah setimpal dengan tgjwb yg mereka pikul dgn ape yg mereka dapat? saya percaya kalau kita bertanya kepada mereka tentulah tgjwb lebih pnting dr mgharapkn balasan.
cuba kita kenang sejarah2 dan kemajuan dan pembangunan yg dibawa oleh pemimpin2 terdahulu kepada rakyat?tak sedarkah kita?knp kita perlu buta untuk melihat semua tu? tidak kisahlah siapa yg mnjadi pemimpin dr pihak pembangkang atau pun kerajaan tapi adkh mereka btgjwb?
dah menjadi lumrah kita lebih suka melihat keburukan dari kebaikan..percayalah jikalau ada keburukan lambat laun akan terbongkar juga..yg menjadi pokoknya tgjwb yg harus mereka laksanakan..kita yg dipimpin haruslah bersedia untuk dipimpin..tp bukan bermakna kita menjadi “pak turut” sebab itulah negara ini diasaskn ats dsr demokrasi supaya kita mampu mbntuk sesama kita bukan saling menjatuhkan.
Politik? 
bila kita berkata tentang politik, ianya xdpt dipisahkan dgn kuasa. tp kuasa yg ada itu ada pengawalnya.Undang2..(perlembagaan)..tugas memilih pemimpin terletak kepada kita. laksanakan tugas itu dgn bijaksana..jika mereka yg anda pilih sggup ke hadapan demi anda apa balasan yg hndk kita berikan? mereka yg kita pilih dan lantik itu pesuruh atau pemimpin?

2 responses to this post.

  1. Posted by eddy... on May 18, 2011 at 1:26 pm

    good artikel…just nk share sumting… biasenye hal mcm ni mmgla menjadi isu…. lau nk dijadikan isu ea… PM gaji 20k..then mcm mane plak doktor yg gajinye 30k….. bercakap tentang tggjawab pula… sumtimes org blame pemimpin ni xbertanggungjawab..pemimpin 2 xbertggjwb…… bagi sy,xbenar pon…sbb ni lah lumrah manusia..xd sempurna….pk2 kan la ea.. neway..dis is very good articles.. i like it.. =)

    Reply

    • yela..manusia btl la tu..lg2 klw kita ckp tu prngai sapa..xpyh sebut pn sndri boleh agk..xpnh nk senang bila tgk orang diatas..dan memang btl la xd yg sempurna..sama je mcm kita tuding jari kat org,jari2 yg lain kemana? kita yg jd pemilih dan org yg dipimpin harus bijak memilih.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: