MLM haram! MLM industri tak beretika! MLM semua SCAM!Penipu!

Definisi MLM sah-diurai dgn undang2.. adakah ia menyalahi undang2?
(  hukum dari segi syariah rujuk sini )
senario: Ya! MLM tu HARAM dan menyalahi undang2! semua MLM tu scam =(penipu)
SiaPa Cakap???
Kata U.S Federal Government….(isu AMWAY tu penipu besar>kena saman!!???)

Pada tahun 1975, Federal Trade Commission telah mendakwa dan menggugat Amway Corporation kerana beroperasi menggunakan sistem piramid haram. Setelah 4tahun litigasi / perbicaraan, mahkamah memutuskan bahawa program pemasaran MLM Amway adalah perniagaan yang sah dan bukan skim piramid haram seperti yang didakwa. DAn oleh sebab itulah Amway mampu bertahan dan diterima sehingga ke hari ini, malah merupakan antara syarikat MLM tertua didunia.

Mungkin boleh terima sehingga  tahun 1979 jika ada seseorang berkata,  “MLM scam! Ini adalah skim piramid haram! “Dan mereka mungkin benar kerana MLM belum diuji dan di adili di mahkamah lagi.  Tapi sejak tahun 1979, hanya uneducated man sahaja boleh mendakwa bahawa industri MLM adalah haram.

Ini tidak  bermakna bahawa SEMUA syarikat yang mengaku menjadi “syarikat MLM” adalah sah/scam.Tapi, PERINDUSTRIAN MLM ADALAH SAH.

Sekarang masalah “sah” masalah telah dihuraikan dinyatakan dan dikenali, ada juga masalah logik, beretika dan profesional dah pun dijelaskan..

Apa itu perniagaan yang “baik” atau “beretika”?

Untuk menjawab ini, izinkan saya menjawab pertanyaan pertama, “Apa itu perniagaan?” Jika anda bertanya soalan ini dari seorang ahli akademik (pensyarah atau guru) mereka pasti akan menjawab perniagaan adalah aktiviti jual beli dan ia melibatkan  “tawaran dan permintaan”. Tapi secara peribadi saya tidak setuju dengan pemikiran ini. Bagi saya, perniagaan adalah “membuat hidup seseorang lebih baik”.  Pendapat saya berasaskan logik secara peribadi.
Baiklah? jika saya tanyakan satu soalan.
Kenapa anda sanggup keluarkan wang dari dompet anda dan membayar untuk sesuatu barangan atau perkhidmatan??
jawapannya: Saya tidak membeli/membayar pada nilai tertentu hanya untuk sesuatu barangan/perkhidmatan kerana ia menjadi bekalan/keperluan (ada banyak yang saya tidak beli), melainkan apa yang saya akan beli akan membuat hidup saya lebih baik dalam beberapa cara.
Saya tidak tahu apa ”Panduan” atau “Peraturan” yang digunakan oleh pembuat dasar dan mereka yang menulis undang-undang ketika mereka menyokong atau menentang suatu perniagaan tertentu. Dengan kata lain, apakah yang hakim dan pembuat dasar menggunakan beberapa prinsip asas seperti “supply & demand” atau  “untuk membuat kehidupan seseorang lebih baik” untuk menentukan perniagaan yang sah atau tidak sah, atau merupakan suatu pendapat sewenang-wenangnya?
atau Adakah dengan berdasarkan kepada berapa banyak pelobi bercakap dengan ahli-ahli Kongres dan senator?

Saya membawa soalan ini untuk perhatian anda sehingga anda boleh berfikir secara logik mengenai perniagaan atau pekerjaan yang anda cari. SAya tidak tahu apa yang anda gunakan (dengar cakap orang jer) sebagai panduan tentang  perniagaan, profesional atau etika yang baik.

Tanyakan kepada diri sendiri apa yang membuatkan sebuah perniagaan itu sesuatu yang baik? Adakah anda memutuskan bahawa “perniagaan profesional” adalah salah satu di mana ahlinya memakai pakaian2 mahal dan berjenama dan punya bangunan yang gah? Adakah “baik” perniagaan tersebut jika ia disahkan oleh undang2? Atau perniagaan yang baik hanya satu yang menguntungkan?  Tidak! Itu tidak logik sama sekali.

Hanya perniagaan yang membuat kehidupan masyarakat lebih baik harus dianggap sebagai “baik, beretika, dan/atau profesional” dalam sesebuah industri perniagaan. Sebagai perbandingan, sebuah perniagaan yang menyakiti/menyusahkan pengguna harus dianggap sebagai perniagaan “buruk” dan “tidak profesional”.

Dengan itu, saya  nak tanya,
“Bagaimana mungkin sebuah perniagaan yang menghasilkan peranti/alat yang direka bentuk untuk menghancurkan ribuan orang  sekaligus (seperti bom nuklear, senjata api, kenderaan perang..dll ) menjadi sebuah perniagaan yang beretika atau profesional???
ATAu
Bagaimana menjual bahan2 yang membunuh 500,000 orang setiap tahun (seperti tembakau=ROKOK) diklasifikasikan sebagai perniagaan yang baik & beretika???
Atau
Bagaimana kita boleh melihat seorang saintis meluluskan sesuatu ubat untuk dijual tetapi menjadi punca kepada 150,000 – 200,000 kematian?? laporan menunjukkan lebih 70%  daripadaa produk farmaseutikal dipasaran dunia adalah tidak perlu dan tidak berfaedah.
Profesional???
 Atau
Kat Amerika sana>> undang2 negara dorang luluskan dan wajibkan setiap keluarga perlu membaya $359 setiap tahun (untuk loteri negara) dengan dakwaan mampu menjana bjuta2 pulangan yang pada hakikatnya peluang hanya 0.0000002605 untuk menang.
Atau
Genting??haha..siapa yang tak tahu aku pn xthu la..tapi tu pn lulus juga..ha,mcm mane dgn kedai2 minuman keras?bukankah dtg keburukan dan semua orang tahu.tapi tu pun sah dan dapat lesen juga..
rata-rata contoh perniagaan diatas semuanya mendapat kelulusan undang2 dan dianggap beretika dan profesional. Saya baru sahaja mempelajari beberapa syarikat MLM yang rancangan perniagaannya untuk membantu para pelajar miskin untuk cemerlang. malah ada syarikat yang sy kaji, mereka memberi sumbangan makanan kepada kanak-kanak yang kebuluran. dan pada saat ini seramai 6600 distributors telah mengedarkan 95,771,944 makanan untuk kanak2 kebuluran serata dunia..bukankah mereka berjasa? mereka tidak beretika??
WOW!!!hanya orang gila sahaja (dengan KAPAK kat tangan) boleh cakap semua MLM tu scam dan tak beretika.
Now! jgn plak anda berfikir laman ini akan mengatakan hanya hal-hal yang baik tentang mereka yang dalam MLM seolah-olah tidak ada seorang pun yg pernah melakukan kesilapan/kesalahan dalam industri ini (orang mcm tu yg aku plg benci-kerana nila setitik rosak susu sebelanga). ya!hakikatnya memang tiada sesiapa yg sempurna. Malah kalau saya tnya pernah tak dengar pasal pak ustaz rogol anak muridnya?(bukan nk bincang isu) pasti ramai yg akan naik angin dan ckp xsmua mcm tu..yg teruk itu orgnya bukan bidangnya..Ha!begitulah mudahnya untuk kita berfikir.
Dan sebab itulah log ni wujud, supaya mampu menjadi panduan kpd mereka kat luar sana bagaimana untuk kita melihat suatu perniagaan itu beretika atau pun tak dan aktiviti2 beretika dalam perniagaan..tak kisahlah perniagaan APAPUN.
“SEBUAH PERNIAGAAN YANG BAIK ADALAH PERNIAGAAN YANG MAMPU MEMBUAT KEHIDUPAN SESEBUAH MASYARAKAT LEBIH BAIK, dan perniagaan yang buruk hanya menjadikan kehidupan anda lebih teruk”
also recommended next page : Apa itu First-Class MLM

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: